به اشتراک گذاشتن نتایج با مخاطب عام
به اشتراک گذاشتن نتایج با مخاطب عام
به اشتراک گذاشتن نتایج با مخاطب عام در ریسرچ یار با ما همراه باشید .
به اشتراک گذاشتن تاثیرگذار پژوهش با مخاطب عام میتواند تاثیر مثبتی بر روی حمایت مالی کارتان بگذارد.
درگیر کردن عامه مردم میتواند تاثیر پژوهش شما را نیز افزایش دهد.
توصیهها و دستورالعملها برای رساندن پژوهشتان به مخاطب عام بسیار رایج است،
ولی با این حال دانشمندان در انجام آن کمکاری میکنند.
تایید درخواست گرنت و انتشار در ژورنالها با تاثیر بالا معمولا به عنوان هدف نهایی پژوهش و نوشتن در علوم اولویتبندی شدهاند،
مخصوصا چون این اهداف زمانبر برای ادامه پژوهش حیاتی هستند. دقیقتر بگوییم،
هر دو نوع نوشتن معمولا برای تضمین گرفتن فاند و استخدام نیاز هستند؛ مخصوصا در دانشگاه.
صرف زمان محدود یک نفر بر روی عمومیتر کردن نتایج منتشر شده برای عموم مردم (مانند روزنامه یا مقالات مجله، یا مطلب مطبوعاتی)
ممکن است در بدترین حالت، شخصی و در بهترین حالت مردمدوستانه و در مواردی غیرمرتبط به نظر میآید.
به علاوه، پژوهشگران ممکن است بهراسند که نتایج دچار کجفهمی شوند؛ توسط خوانندگان مورد غفلت قرار گیرند یا بیش از حد بزرگ شوند.
در این میان، مخاطبان معمولی نگرانیهای خودشان در رابطه با خواندن علم دارند:
میزان خروجی بالای پژوهش و استفاده متداول دانشمندان از کلمات تخصصی، ابهامهای ترسناک
، کلمات مبهم ناامیدکننده و جزئیات خستهکننده. غیر دانشمندان معمولا به دنبال نتایج بستهبندی شده به صورت قابل دسترستر هستند.
پژوهشهایی که با بستهبندی خود میگویند ترجیحا مرتبطتر، جالب، و معتبرتر هستند، و مزیتها یا ریسکها، راهحلها یا مسائل رایج،
چالشهای ایدههای شناخته شده یا کاربردهای روزمره را برجسته میکند.
پژوهشگران ممکن است این موضوع را درک کنند.
«اطلاعات بیش از حد» موضوعی تکرار شده در بحثهای این روزهاست که به دلیل تولید بسیار بالای پژوهش در سطح جهانی به وجود آمده است.
دلیل آن هم تکنیکهای جمعآوری داده وسیع است که باعث رشد پژوهشهای علمی در کشورهای در حال توسعه شده است،
دسترسی آزاد به مقالات ژورنالهای علمی و رشد تمرکز بر روی انتشار «علم دقیق» (مانند مگاژورنالها) به جای محدود کردن انتشار به نتایج تازه و مهم است.
برای پژوهشگرانی که با ادبیات علمیِ سریعا در حال گسترش مواجه میشوند،
تصمیمگیری در مورد اینکه چه چیزی ارزش خواندن دارد، نیازمند دسترسی به مقالات منتشر شده اخیر و فیلتر کردن ،
«آنها توسط بررسی همکار پس از انتشار و دیگر معیارهایی که یک اعتبار و اهمیت یک مقاله در حوزه بخصوص را میسنجد، هستند.
مزیتهای ارتباط با مخاطب
ارتباط میان عامه مردم و دانشمندان،
با این حال به فراتر از شباهتهایشان به عنوان دانشپژوهانی که به دنبال دسترسی راهنمایی شده به میزان عظیمی از دانش دارند برمیگردد.
اهداف پژوهشگران از فاند و تاثیری که در بالا توضیح داده شد، با دو خروجی محتمل از دیده شدن نتایج علمی همپوشانی دارد: فاند بیشتر و تاثیر بیشتر.
مخاطبان عام ممکن است علاقهمند یادگیری درباره پژوهشی باشند که مالیاتشان از آن حمایت کرده است، و موفقیت آن به معنی فاند بیشتر است.
به علاوه، چیزی که عموم مردم میخواند و به آن عکسالعمل نشان میدهند ممکن است به یک میزان سنجش تاثیر تبدیل شود. به طور مثال،
almetrics اخبار، پستهای بلاگها، اشاره در وبسایتها، توییت، لایکهای فیسبوک و بررسیها را به علاوه دیگر مسائل در نظر میگیرد،
دسترسی بعضی از آنها برای خواننده غیر متخصص از ارجاعات راحتتر است.
در عوض، برخی فاندها در حال تشخیص اهمیت «محصولات پژوهشی»
به جای مقالات علمی سنتی هستند که معمولا با علاقهای خاص در تلاش درگیر کردن عموم انجام میشود.
بدین ترتیب، یکی از نگرانیهای اصلی دانشمندان هم به عنوان خواننده (دسترسی و غربال توسعه پژوهشها) ،
و هم به عنوان یک پژوهشگر (هماهنگی بودجه و تاثیر پژوهش) ممکن است با نگرانیهای عموم مردم هماهنگ باشد ،
و به همین دلیل به مشارکت عموم مردم وابستهتر از آنچیزی که فکر میکنید باشد.
در واقع، با دادن ارزشهای بیشتر بر روی میزانهای پس از انتشار و آگاهی عمومی،
به اشتراک گذاشتن پژوهش شما با غیردانشمندان ممکن است آنچنان غیرمرتبط نباشد.
در صورت نیاز به مشاوره در زمینه روش نوشتن پایان نامه دکتری با ما در ارتباط باشید.
09354536070
09184885900